
27 mrt Nieuwe campagne: Examen tienerpooiers
Vandaag lanceert Payoke, het referentiecentrum voor slachtoffers van tienerpooiers in Vlaanderen, met een spot en een reclame-banner in DeStandaard, haar nieuwe campagne: “Examen tienerpooiers in de kleuterklas”.
In een onthutsende video leert een kleuterjuf kinderen de woorden ‘grooming, sextortion, love bombing & shaming’. Behoorlijk harde termen die onderdeel uitmaken van de tienerpooier-systematiek. “Het is uiteraard niet nodig noch de bedoeling dat kleuterscholen op deze manier inzetten op de problematiek,” zegt Anton van Dyck. “Maar we willen hier een statement maken en de mensen wakker schudden. Je kan niet vroeg beginnen met kinderen en jongeren aan te leren wat wel en wat niet oké is in relaties.” Het jongste slachtoffer dat Payoke begeleidde was amper 11 en haar grooming startte al eerder.
De campagne is bedoeld om mensen wakker te schudden. Op de campagnepagina kan iedereen het examen doen om te zien hoeveel ze weten van tienerpooiers, hun methoden en de problematiek in Vlaanderen.
Ook kunnen jongeren aan de hand van een zelftest beslissen of ze in gevaar zijn en of ze de hulp van Payoke willen aanvaarden. Payoke begeleidt de slachtoffers van tienerpooiers en de bredere problematie van mensenhandel, maar de van oudsher strijdvaardige organisatie wil er niet enkel na de feiten staan, maar ook aan preventie werken, grote campagnes als deze zijn daar een deel van.
Het doel van sensibilisering is tweeledig, allereerst helpt kennis van de methoden van een tienerpooier de weerbaarheid van de jongeren waardoor Payoke hoopt dat ze minder snel slachtoffer worden. Daarnaast informeert het ook de omgeving van jongeren over de signalen van de invloed van een tienerpooier, zodat potentiële slachtoffers sneller gedetecteerd worden én de omgeving ook weet dat ze bij Payoke terecht kan.